hr communicatie - 360° branding - engaging people
hr communicatie - 360° branding - engaging people

Een selectiedag organiseren


Topic: rekrutering, werving en selectie, selectiedag, selectie, assessment

Ik werk regelmatig aan rekruteringsopdrachten. In functie van de interne organisatie van de klant op vlak van rekrutering, kan de aanpak al eens variëren: van enkel het doorvoeren van een eerste selectie of het voeren van interviewgesprekken, tot de rekrutering van A tot Z opnemen steeds met aandacht voor employer branding.

Een voorbeeld: Een kennis van mij is verantwoordelijk voor een grote beursorganisatie. Zijn team was aan versterking toe en hij vreesde dat het niet evident zou zijn om de geschikte persoon te vinden. De beurssector is immers een zeer aparte wereld, waar hard gewerkt wordt en heel drukke en heel rustige periodes elkaar afwisselen. Flexibiliteit, passie, dynamiek en commercieel denken: dat waren een aantal kerncompetenties waarover men moest beschikken. Ik ging de uitdaging aan. Eerste stap was het opstellen van een vacaturetekst. Tweede stap: het in kaart brengen van de juiste kanalen om de vacature aan de kondigen. Ik besloot eerst een aantal kostenloze maar doelgerichte online media te testen. Met succes. De vacature advertentie was te zien op eventplanner.be, indeed.com en in verschillende beurs gerelateerde Linkedin groepen. Dit leverde al snel heel wat kandidaten op. Het bewijs: Adverteren hoeft niet altijd veel geld te kosten, als je tenminste doelgericht te werk gaat.

Alle kandidaten kregen een persoonlijk antwoord, positief of negatief (één van mijn stokpaardjes!). Na een grondige telefonische screening werden drie kandidaten uitgenodigd voor een eerste selectiedag. De kandidaten kregen er afwisselend:

  1. een persoonlijk gesprek
  2. een rollenspel waarin ze een prospectietelefoontje moesten doen
  3. een rollenspel met een terecht misnoegde klant
  4. de voorbereidingstijd om een aantal originele ideeën te formuleren op vlak van commerciële strategie voor de beurs
  5. de tijd om hun ideeën omtrent die strategie te presenteren

Elke kandidaat kreeg op voorhand de vraag 2,5 uur vrij te maken. Zo kon ik in mijn eentje een mini assessment voor drie kandidaten afnemen, op iets meer dan een halve dag. Behoorlijk efficiënt, al zeg ik het zelf. Bovendien leverde deze manier van kandidaten bevragen mij heel wat concrete argumenten op, waarmee ik mijn advies naar mijn klant toe perfect kon staven. En weet je, ook de kandidaten hadden het naar hun zin en leken het een interessante ervaring te vinden. Voor herhaling vatbaar! 

 

     

Hoe het vooral niet moet...

 

                                                                                                                             

      vorige case                                                                                                    volgende case