hr communicatie - 360° branding - engaging people
hr communicatie - 360° branding - engaging people

25 feiten voor elk employer branding project


zondag 3 februari 2013

Ik botste onlangs op een erg interessante en vooral no nonsense handleiding voor employer branding en HR beleid, opgemaakt door het Britse CIPD (Chartered Institute of Personnel and Development). Alvast mijn samenvatting van hun verslag, en meteen een goede leiddraad voor het employer branding project binnen elke organisatie:

25 dingen die je moet onthouden (of nooit geweten hebt) over employer branding

1.       Net zoals alle merken, zijn ook werkgeversmerken in essentie marketingconcepten en -constructies

2.       De tools en werkwijzen voor employer brand ontwikkeling zijn in wezen dezelfde als die voor consumer of corporate brand ontwikkeling.

3.       Employer brands gaan minstens evenveel over behoud en engagement als over rekrutering.

4.       Vertrouw nooit iemand die zijn werkgeversmerk probeert te omhullen met een mysterieuze waas van jargon.

5.       Ze zijn niet alleen voor grote, glamoureuze organisaties met hun eigen high-profile consumer brands. Ze zijn voor elke lokale autoriteit, goed doel, KMO, overheidsdepartement of academische organisatie die goede mensen moet rekruteren, behouden en engageren.

6.       Elk employer brand is een investering die een winst zou moeten opleveren, net zoals andere vormen van investeringen.

7.       Employer brands kunnen corporate brands ondersteunen en omgekeerd.

8.       Het basis verschil tussen het aantrekken van talent op de traditionele manier en op de brand-based manier, is het introduceren van research.

9.       Om de effectiviteit en de ROI van een merk aan te tonen, moet je je huidige performance in rekrutering en retentie secuur meten.

10.   Een brand development project starten betekent niet dat je het ook moet afmaken: je kan er tijdens elke fase mee stoppen en elke fase zal zijn waarde bijdragen.

11.   De kortste realistische tijd om een merk te ontwikkelen is 6 tot 8 weken: in werkelijkheid zou je er heel wat meer tijd aan moeten spenderen. De waarde ervan blijft immers en zal door de jaren heen nog groeien.

12.   De grootste kost aan een employer brand zal de research zijn.

13.   Je hebt al een employer brand omdat je organisatie een reputatie heeft als werkgever. Het is misschien niet het merk dat je wilt en verdient, maar het is er wel.

14.   Je kan niet zomaar een merk ontwikkelen. Je moet er de marketing, PR en je interne communicatie team bij betrekken.

15.   Je rekruteringswebsite is de sterkste uitdrukking van je merk. Het laat potentiële kandidaten (en je eigen mensen) toe om je waarden in actie te zien en de realiteit te ervaren van werken voor jouw organisatie.

16.   De publieke sector heeft evenveel gedaan om het concept van employer branding te omarmen als de commerciële sector.

17.   1 van de sleutels tot een succesvol merk is ervoor te zorgen dat de verwachtingen volledig in lijn liggen met de realiteit van werken voor jouw organisatie.

18.   Voor je je laat verleiden tot het extern lanceren van je merk, zorg er zeker voor dat het volledig intern gecommuniceerd, begrepen en verankerd is.

19.   Research voor het merk kan zwakheden in je product blootleggen, namelijk de basis elementen van werken voor jouw organisatie.

20.   Merken zorgen voor engagement: de eigen tijd en moeite die mensen in hun werk steken en die klanten opmerken.

21.   Engagement, en de financiële waarde van engagement, kan exact gemeten worden.

22.   Een toolkit voor merken kan rekruteerders en managers de flexibiliteit geven die ze nodig hebben en jouw merk de samenhang die jij wilt.

23.   Zonder compromitterende samenhang kan een merk zo gemaakt worden dat het de grootst mogelijke weerklank creëert bij heel wat verschillende publieken en talent sectoren.

24.   Jouw employer brand kan een nieuwe focus en samenhang geven aan je verdere interne communicatie.

25.   Als employer brands nu al een groot HR issue zijn, dan worden ze morgen alleen maar groter.

Geïnteresseerd in de volledige handdleiding? Die vind je terug via de site van het CIPD

Met dank aan: 


Nieuws over HR beleid