hr communicatie - 360° branding - engaging people
hr communicatie - 360° branding - engaging people

Employer Branding - with a smile


zondag 8 juli 2012

Hoewel ik gerust wat ‘zwaardere’ items rond employer branding wil aansnijden, inspireert het wisselvallige weekend mij om voor een lichtere toets te kiezen. Vandaag breng ik zelf graag wat zon in huis en sta ik even stil bij humor. Humor. Of hoe je een glimlach op iemands gezicht tovert.

Humor is een krachtig wapen in onze diverse vormen van menselijke interactie. Het breekt barrières af, stelt mensen gerust en zorgt ervoor dat ze zich op hun beurt ontvankelijker gaan opstellen. Ook binnen employer branding en HR communicatie mag humor dus zeker een plaats krijgen. Het als werkgever aandurven van een stukje humor, draagt mijns inziens geweldig toe tot het overbrengen van authenticiteit en getuigt van relativeringsvermogen en zelfzekerheid. Met humor kan je bruggen bouwen. Het is het middel bij uitstek om empathie te tonen voor de kandidaat – én het te krijgen. 

 

Ga je voor humor in je employer branding campagne? Alvast wat bedenkingen:

1. Humor maakt je humaan. Je kan humor inzetten om aan de tonen dat je begrijpt waar een kandidaat echt naar op zoek is. Geef aan dat je realistisch bent over welke verwachtingen en werknemer kan hebben én over welke zaken een impact kunnen hebben op zijn of haar werkervaring. 

2. Groot voordeel: Humor staat je vaak toe om minder professioneel afgewerkte mediaproducten in te zetten. 

3. Wil je de jongste generatie werknemers bereiken? Zij zijn bijzonder ontvankelijk voor een campagne met een knipoog...

4. Humor helpt je om je boodschap te verspreiden. Je kan een informatief filmpje maken dat je op je eigen jobsite plaatst. Maar wil je dat jouw boodschap een viraal leven leidt en dat je zo een breder publiek bereikt? Dan is humor de beste verpakking. Mensen delen graag zaken waar ze happy van worden, niet omdat iets informatief is. Neem het gerust aan: een correct maar droog ogend bedrijfsfilmpje wordt zelden geforward of geshared.

Illustratie : Deze 'best in class' - een persoonlijke favoriet-  illustreert perfect bovenstaande punten.

Twitter: Join the flock!

Twitter: Join the flock!

 

5. Maak het niet te complex. Of ook: Keep it simple stupid. 

6. Zorg dat je nog steeds een relevante boodschap overbrengt.  Ongeacht of het om een filmpje gaat, een advertentie of een guerilla marketing stunt, je streeft nog steeds een bepaalde doelstelling na en wil bepaalde informatie overbrengen. Dit mag niet verloren gaan ten koste van ‘het moet grappig zijn’. Denk dus na: wie is je doelgroep? Wat is je boodschap naar hen toe? Wat is je doelstelling?

7. Vergeet je call to action niet. Het heeft weinig zin dat je rekruteringsfilmpje een internethit wordt, als niemand weet hoe ze nadien je vacatures kunnen raadplegen.

Illustratie:  De 'Rock Stars' aflevering uit de employer branding video reeks van Intell: 'Sponsors of Tomorrow'. 

Geslaagd op comedy vlak, en wellicht heeft deze reeks voor een positieve bijdrage gezorgd binnen een lange termijn employer branding project. Wil je echter ook korte termijn resultaten, dan mis ik hier een stukje concrete oproep en informatie... 

Intell Rockstars - from the 'Sponsors of Tomorrow' series

Intell Rock Stars

8. Hou er rekening mee: een grappig concept is vooral grappig wanneer je er zelf over brainstormt. Slagen in een uitvoering die nog steeds grappig is voor een breed publiek, dat is iets anders.  Als je zelf als verantwoordelijke of medewerker mee instond voor het bedenken van hét  concept of de uitwerking van die fantastische viral, wordt humor inschatten moeilijk. Ga altijd, maar dan ook altijd op zoek naar een objectief testpubliek voor je met je materiaal de arbeidsmarkt op gaat.

9. Hou je corporate brand steeds in gedachten. Berokken het in geen geval schade vanuit een leuk idee op vlak van employer branding. Choqueren kan best grappig zijn en voor veel reactie zorgen, maar sta er bij stil dat er altijd een associatie met je bedrijfsmerk wordt gemaakt.

Illustratie: Zie hoe Barcleys een eventueel duf bankenimago countert met deze video en tegelijk klanten  duidelijk maakt dat zij steeds op de allerbeste mensen mogen rekenen. 

Barclays recruitment video

Barclays: Quietly Recruiting        

 

10. Het soort humor dat je kiest, zegt veel over het soort werkomgeving en de bedrijfscultuur die je met jouw organisatie vertegenwoordigt. Ga je voor eenvoudige humor of voor de meer fijngevoelige toets? Ook dit kan uiteraard sterk bijdragen tot het sturen van je werkgeversmerk én je algemeen bedrijfsimago.

Illustratie: Als afsluiter en om onze theorie kracht bij te zetten: bekijk zeker deze (intussen) klassieker - een knap staaltje werk!

Funtheory

Fun Theory

 

Zie ik daar al een smile? Hebben bovenstaande staaltjes werk je ook op ideeën gebracht?  Op zoek naar een klankbord? Geef gerust een seintje via info@engaging-people.be of via 0498 33 33 52.

 

Tot het volgende item!

Gail


Nieuws over Employer branding, engaging people, recruitment video, rekrutering, hr communicatie, aanwerving, aanwerven, werknemers