hr communicatie - 360┬░ branding - engaging people
hr communicatie - 360┬░ branding - engaging people

Employer Branding: Top-down of Bottom-up


zondag 10 maart 2013

Je werknemers mee je Employer Value Proposition laten bepalen? Engaging People is grote voorstander. De denkoefening die je als organisatie voert rond je employer branding aanpak, dient om je DNA als werkgever in kaart te brengen. Wat zijn je sterktes? Welke cultuur ademt jouw organisatie? Welke mensen voelen zich het meest thuis bij jullie en welke van hun verwachtingen kan jullie organisatie het beste inlossen?

Probeer je deze vragen vanuit een managementpositie te beantwoorden, dan zullen je antwoorden wellicht een stukje realiteitszin en authenticiteit missen. Luisteren naar je werknemers vermijdt dit gemis niet alleen, maar zorgt ook nog eens voor een schat aan informatie waarmee je vanuit HR standpunt aan de slag kan.

Geen status quo

Geen enkele organisatie is perfect, en in deze tijden is aanpassingsvermogen essentieel om op lange termijn als werkgever sterk in de schoenen te blijven staan. Het bepalen van je employer brand en je employer value proposition is dus geen éénmalige oefening en al helemaal geen statisch gegeven.

Hoewel het duidelijk is dat de betrokkenheid van je bestaande werknemers hierin essentieel is, moet een employer brand analyse daarom steeds een combinatie zijn tussen de vraag waar je als organisatie naar toe wil, en de vraag waar je op dit moment al staat. Een bevraging van je eigen werknemers is hierbij cruciaal. Zij zijn vaak de doelgroep die je als werkgever wil bereiken - en hebben dus ook de meeste feeling met hetgeen voor deze doelgroep belangrijk is.

Bovendien weten zij als geen ander wat de realiteit is van het werken binnen jouw organisatie. Zij kennen de mooie en minder mooie kantjes (die zijn er altijd), en hebben de balans kunnen opmaken. Zij weten wat er echt telt binnen jouw en hun organisatie. En je medewerkers betrekken in je employer brand analyse, dat weten we intussen allemaal, zorgt voor begrip en engagement. Ook u kan op deze manier ambassadeurs maken van uw werknemers.

Visie injecteren

Maar laten we niet vergeten dat het succes van een organisatie ook om visie vraagt. Een top-down benadering zouden wij zeker niet aanraden, maar laten we het bij een collectieve inspanning houden. Vanuit de top bekeken én vanuit de basis.

Want misschien is er wel wat werk aan de winkel. Misschien heb je het gevoel dat er op vandaag te veel of te weinig tegemoet gekomen wordt aan de verwachtingen van uw werknemers. Misschien merk je eigenlijk dat de huidige werknemers niet helemaal aan de noden van de organisatie tegemoet komen. Of misschien heeft de markteconomische realiteit binnenkort wat uitdagingen in petto, waar jouw organisatie met een aangepast people beleid op moet anticiperen. Allemaal zaken waar je in een pure werknemersbevraging niet zomaar over kan uitwijden.

Van employer branding naar corporate branding: één bedrijfsstrategie

Wees echter niet bang om je werknemers te vragen naar hun beleving hiervan. Zij komen met klanten in contact, zij kennen jullie specifieke markten en producten, en zij kennen heel wat mensen die hier ook actief in zijn. Mochten zij een SWOT analyse maken van jullie organisatie, wat zou het resultaat daar dan van zijn?

Conclusie?Hoe je ook te werk gaat, zorg er in ieder geval voor dat je je werknemers bevraagt. Zorg er ook voor dat zij weten wat er nadien met hun input gebeurt. Durf een stapje verder te gaan in je employer brand analyse. Moedig werknemers aan om ook de link te leggen tussen jullie employer branding strategie en jullie corporate (branding) strategie. Wees eerlijk over wat jullie employer value proposition vandaag is. Maar blijf daar niet bij hangen en denk vooruit. Bepaal het doel dat je op dit vlak wil realiseren en werk hier naartoe.

Case

Omdat het altijd leuk om weten is hoe grote spelers hun employer branding aanpakken, hier een uitstekend video interview uitgevoerd door een buitenlandse collega uit het vak, Jorgen Sundberg, die de bottom-up benadering van l'Oreal onder de loep nam.


Nieuws over Employer Value Proposition