hr communicatie - 360° branding - engaging people
hr communicatie - 360° branding - engaging people

Uw merk als werkgever: Wie het kleine niet eert, het grote niet weerd.


zaterdag 22 september 2012

Wie denkt dat employer branding over grote opvallende campagnes gaat heeft het mis. Een positieve uitstraling geven aan uw werkgeversmerk start bij kleine dingen. En zolang die kleine dingen niet goed zitten, zullen grote initiatieven al snel de mist in gaan – samen met het grote budget dat daaraan gekoppeld wordt.

Idealiter start u uw employer branding project met een grondige denkoefening en analyse. Het doel bestaat er dan in om datgene in kaart te brengen wat u onderscheidt van andere werkgevers, beslissingen te nemen over welk imago en welke waarden u naar de arbeidsmarkt wil brengen en zicht te krijgen op de communicatiekanalen die u daarvoor kan inzetten. Hiermee kan u pas echt strategisch te werk gaan bij het uitbouwen van uw werkgeversmerk.

Het voorstel om werk te maken van een uitgebreide denkoefening over uw merkbepaling als werkgever, wordt echter nog vaak met weinig enthousiasme onthaald door ‘het hoger management’.  Moet u uw directie nog overtuigen over de noodzaak van employer branding? Of beschikt uw organisatie sowieso eerder over bescheiden middelen om hierin te investeren?

Dan raad ik u aan te starten met het respecteren van 2 basisregels:

Regel nr. 1: Onbekend is onbemind.

Wees gerust. Uw zichtbaarheid opkrikken hoeft niet via een billboard campagne of een hippe viral marketing hit.  Het gaat er niet altijd om hoeveel mensen u kennen, maar wel over of de mensen die iets voor u kunnen betekenen u kennen. Ook al bent u een kleine organisatie, of bent u actief binnen een B2B nichemarkt, dan nog maakt u hier best werk van. Bij het horen van uw bedrijfsnaam, moet uw doelgroep potentiële werknemers zich meteen een beeld kunnen vormen van uw organisatie. Hoe doet u dit zonder meteen grote budgetten in te zetten? Een aantal voorbeelden:

  • Werk aan uw online visibiliteit.Uw website is uw visitekaartje. Sollicitanten vormen zich heel vaak een beeld van uw organisatie op basis van wat ze daar aantreffen. Uw website vormt ook een soort van uitvalsbasis of terugkeerpunt voor heel wat andere mogelijkheden op vlak van online communicatie. Aanpassingen aan een website lijken vaak onbegonnen werk. Dit is niet zo. Is uw website toe aan vernieuwing, dan hoeft u niet meteen komaf te maken met uw bestaande website of webbouwer. Vervang alle afbeeldingen op uw website die doen denken aan de jaren ’80 door hedendaagse beelden die effectief iets te maken hebben met uw organisatie. Maak een bijkomende pagina met heel concrete informatie voor sollicitanten. Blaas een frisse wind in de belangrijkste teksten op uw site. Kan u zelf deze aanpassingen niet uitvoeren via een content systeem? Laat uw website bouwer u dan niet wijsmaken dat u hem het onmogelijke vraagt. Of dat dit bijgevolg veel geld zal kosten.
  • Deel uw successen!Het delen van uw successen verhoogt uw visibiliteit maar uiteraard ook uw aantrekkelijkheid als werkgever. Hebt u een inspirerend project binnengehaald of indrukwekkende resultaten behaald? Verstuur dan eens een persbericht. Een artikel in uw lokale krant of in de vakpers is geen onbegonnen werk. Breng de voor u relevante vakpers in kaart. Denk daarbij aan de geschreven pers, maar zeker ook aan elektronische nieuwsbrieven en websites. Of speel het rechtstreeks op de man af. Start u een nieuwe geautomatiseerde productielijn op? Nodig dan bijvoorbeeld studenten elektromechanica uit voor een behind the scenes rondleiding naar aanleiding van de opstart van de productielijn.
  • Speel uw expertise uit. Is uw organisatie lid van vakgroepen? Laat u uw werknemers deelnemen aan vakbeurzen en andere initiatieven. Laat u weleens een werknemer als spreker optreden? Niet alleen zullen uw medewerkers dit waarderen en er van bijleren, via hen profileert uw organisatie zich ook meteen binnen een expertenmilieu. Experten die u vroeg of laat misschien zelf in huis wil halen. Het voordeel van expertenmilieu's is dat ze klein zijn, en dat mond-tot-mond reclame hier snel effect krijgt. Ook samenwerkingen met de onderzoekwereld of aanverwante instanties vallen te overwegen.
  • Schakel de relevante sociale media in. U moet hierin selectief zijn. Wat sociale media betreft is de algemene regel: als u het doet, doe het dan goed. Een Facebookpagina is misschien niet de juiste zet voor uw organisatie. Misschien is LinkedIn een beter forum. Weet u daarvan welke vakgroepen uit uw sector er bestaan? En hoeveel potentieel interessante werknemers hierop terug te vinden zijn? Wie zijn binnen uw sector de opiniemakers op Twitter? Kan u er zelf één worden en toegang krijgen tot een schare interessante volgers? Zorg dat u aanwezig bent in de forums die er voor u toe doen!
  • Bouw aan uw relaties met de onderwijswereld: De studenten van nu zijn de werknemers van morgen. Wilt u op termijn een instroom aan pas afgestudeerden genereren? Werk aan uw relaties met scholen: denk aan gastlessen, bedrijfsrondleidingen, workshops, projecten waarbij u input vraagt van studenten,... Goede afspraken zijn nodig en tegenwoordig moet u hier ook al creatief mee omspringen, maar zo plaatst u uw organisatie wel in the picture bij de jongste generatie werknemers.

Regel nr. 2: Wacht hier niet mee tot het moment waarop u dringend nieuwe personeelsleden in dienst wil nemen...

Hoef ik hierover uit te wijden? Proactiviteit is de boodschap in een arbeidsmarkt die almaar krapper zal worden. Wacht niet tot de nood het hoogste is. Het uitbouwen van uw zichtbaarheid heeft tijd nodig. Zorg ervoor dat u later de vruchten kan plukken van wat u nu al zaait.


Nieuws over Werkgeversmerk