Corona Crisis communicatie
Iedereen die binnen HR actief was bij de start van de eerst Corona lockdown, weet dat dit een pittige tijd was voor personeelsbeleid.
Bij onze toenmalige klant, Ardo, sprongen we mee op de kar om een periode de interne communicaties in het kader van het coronabeleid te ondersteunen. Wat aanvankelijke vooral crisiscommunicatie was, werd later vooral communicatie die er op gericht werd om collega's niet te laten vervreemden en de onderlinge samenwerking te faciliteren. Ja, zelfs het brengen van een lach, een knipoog, een blijk van waardering. Dit zowel voor de collega's die fysiek in de productie aan de slag bleven als voor de vele medewerkers die dag in dag uit aan huis gekluisterd aan de slag bleven. Denk aan:
- Afstemmingen met IT en de business over de nodige tools om van thuis uit te kunnen werken: waar waren extra laptops nodig, waar moest VPN connectie voorzien worden, waar was opleiding rond bepaalde IT tools nodig
- Informatie verspreiden over het coronabeleid binnen de firma
- Ludieke acties om de mensen een hart onder de riem te steken: gaande van leuke bedrijfsfilmpjes, tot online beweegsessies of kleine attenties
- Opvolging workload medewerkers: wie heeft te veel werk, wie te weinig, en kan door omstandigheden het werk niet naar behoren uitvoeren (aka: wie zit vast met kleine kinderen thuis)
- Campagne om de veiligheidsregels op de werkplek te promoten
- …
kleine attentie: kaartje, handgel en nivea creme voor iedere medewerker